bestuur@reddingsbrigaderockanje.nl 0181-401958 - Nood? 0900-0111
Jaaroverzicht 2022, een druk jaar voor Reddingsbrigade Rockanje
1 maart 2023
0

Het afgelopen jaar was drukker dan gemiddeld voor de Reddingsbrigade Rockanje, met in totaal 197 hulpverleningen. Dit maakt 2022 het op één na drukste jaar van de afgelopen 10 jaar. Hoewel het aantal hulpverleningen aan kitesurfers is afgenomen ten opzichte van het recordjaar 2021, blijven we op de stijgende trend van de afgelopen jaren.

Met 27 alarmploeg uitrukken is er dit jaar minder beroep gedaan op de reddingsbrigade buiten onze reguliere openingstijden ten opzichte van afgelopen twee jaar. De alarmploeg van Reddingsbrigade Rockanje kan 24/7 door Kustwacht Nederland en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gealarmeerd worden om hulp te verlenen wanneer nodig. In totaal hebben we 9 personen gered uit levensbedreigende situaties.

Een van de zaken die in 2023 extra aandacht verdienen is de opvallende stijging van het aantal hulpverleningen aan zwemmers, namelijk van 6 naar 14 personen. Daarnaast is de stijging in kleine het aantal kleine EHBO-gevallen opvallend, waarschijnlijk door het mooie zomerseizoen.

Enkele uit het oog springende hulpverleningen zijn: Assistentie bij brand Beachclub 8, een kitesurfer die zwemmend van hinderplaat terug naar de kust wilde zwemmen, een kitesurfer die bijna verdronk nabij de slufter, en een grote reddingsactie van meerdere zwemmers die naar afgedreven vaartuigen willen zwemmen.

Echter, ons preventieve werk is het belangrijkste onderdeel van onze inspanningen. Tijdens het hoogseizoen waren onze Lifeguards ongeveer 90 dagen aanwezig op het Badstrand van Rockanje om ongelukken te voorkomen voordat deze plaats konden vinden. In totaal hebben we ruim 3600 manuur toezicht gehouden om de honderdduizenden bezoekers veilig van het Badstrand te kunnen laten genieten. Dit benadrukt hoe cruciaal ons preventieve werk is en hoe we bijdragen aan het voorkomen van potentieel gevaarlijke situaties op het strand.

We hebben dit bereikt dankzij de vele enthousiaste lifeguards in ons team, evenals door nauw samen te werken met andere organisaties en instanties, zoals de KNRM en de Kustwacht, Brandweer, Ambulance, Politie en de BOA’s. Daarnaast hebben we voorlichting gegeven over veiligheid op het strand en het belang van het opvolgen van de instructies van onze Lifeguards. Door deze inspanningen hebben we ervoor kunnen zorgen zorgen dat strandbezoekers kunnen genieten van hun tijd op het strand. In 2023 ook lifeguard worden? We zijn op zoek naar nieuwe teamleden!